วันอาทิตย์ที่ 19 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2566

The Budget Planning Determinant Factors at State Primary Schools in Yogyakarta Province

Maisaroh, Siti; PH, Slamet; Hadi, Samsul
International Journal of Instruction, v12 n2 p353-368 Apr 2019

The purpose of this study is to describe the factors that influence budget planning at the State Primary School. This study uses quantitative research methods. The population in this study was the State Primary School in Yogyakarta Province in the amount of 1478 schools, with a sample of 284 schools. The sampling technique used is cluster random sampling. The collection technique uses a questionnaire. Data analysis technique uses Structural Equation Model (SEM) analysis with the help of Lisrel 8.80 Software. The results showed that; (1) there is a significant effect on the variable of school objective, school management, School Work Planning (SWP) and Operational Work Planning (OWP) on budget planning variable, with respectively 0.24, 0.16, 0.18 and 0.37: (2) There is no influence of work involvement variable on budget planning variable; (3) there is a significant effect of school objective variable, school management, and work involvement on OWP, respectively 0.28, 0.32 and 0.22; (4) there is a significant effect of school objective variable, school management, and work involvement on OWP of 0.29, 0.24 and 0.24. The measurement model developed through eleven hypotheses is fit with the data obtained in the field, because it meets the criteria of Goodness of Fit.


ปัจจัยกำหนดการวางแผนงบประมาณที่โรงเรียนประถมศึกษาของรัฐในจังหวัดยอกยาการ์ตา

การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่ออธิบายปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการวางแผนงบประมาณที่โรงเรียนประถมศึกษาของรัฐ การศึกษานี้ใช้วิธีการวิจัยเชิงปริมาณ ประชากรในการศึกษานี้คือโรงเรียนประถมศึกษาของรัฐในจังหวัดยอกยาการ์ตา จำนวน 1,478 โรงเรียน โดยมีกลุ่มตัวอย่าง 284 โรงเรียน เทคนิคการสุ่มตัวอย่างที่ใช้คือการสุ่มแบบกลุ่ม เทคนิคการเก็บรวบรวมใช้แบบสอบถาม เทคนิคการวิเคราะห์ข้อมูลใช้การวิเคราะห์ Structural Equation Model (SEM) ด้วยความช่วยเหลือของซอฟต์แวร์ Lisrel 8.80 ผลการวิจัยพบว่า (1) มีนัยสำคัญต่อตัวแปรวัตถุประสงค์ของโรงเรียน การบริหารจัดการโรงเรียน School Work Planning (SWP) และ Operational Work Planning (OWP) ต่อตัวแปรการวางแผนงบประมาณ 0.24 0.16 0.18 และ 0.37 ตามลำดับ: (2) มี คือไม่มีอิทธิพลของตัวแปรการมีส่วนร่วมในการทำงานต่อตัวแปรการวางแผนงบประมาณ (3) ตัวแปรวัตถุประสงค์ของโรงเรียน การบริหารจัดการโรงเรียน และการมีส่วนร่วมในการทำงานของ OWP มีนัยสำคัญตามลำดับ 0.28, 0.32 และ 0.22; (4) มีผลกระทบอย่างมีนัยสำคัญของตัวแปรวัตถุประสงค์ของโรงเรียน การจัดการโรงเรียน และการมีส่วนร่วมในการทำงานต่อ OWP เท่ากับ 0.29, 0.24 และ 0.24 แบบจำลองการวัดที่พัฒนาขึ้นจากสมมติฐานสิบเอ็ดข้อนั้นเหมาะสมกับข้อมูลที่ได้รับในภาคสนาม เนื่องจากเป็นไปตามเกณฑ์ของ Goodness of Fit

Reference :
Maisaroh, Siti; PH, Slamet; Hadi and Samsul (2019) The Budget Planning Determinant Factors at State Primary Schools in Yogyakarta Province. International Journal of Instruction, v12 n2 (2019); p353-368.

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น

สรุปนวัตกรรมด้านบริหารการศึกษา (E - Office สำนักงานอิเล็กทรอนิกส์)

  E - Office สำนักงานอิเล็กทรอนิกส์        E-Office หรือสำนักงานอิเล็กทรอนิกส์ ในบางครั้งก็ใช้คำว่า Office Automation หรือสำนักงานอัตโนมัติ...